Dag 6 Fes-Erfoud - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van Carolien Driest - WaarBenJij.nu Dag 6 Fes-Erfoud - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van Carolien Driest - WaarBenJij.nu

Dag 6 Fes-Erfoud

Door: Carolien

Blijf op de hoogte en volg Carolien

19 Maart 2014 | Marokko, Erfoud

Dag 6 naar Erfoud
Het wordt een lange dag vandaag. Na een goed ontbijt en zoals een Hollander betaamd een broodje voor onderweg gestolen, verlaten we om 08:00 Fes. We rijden door de heuvels van het midden Atlas gebergte met de beroemde cederbossen en maken een eerste koffiestop in een dorp wat niet echt Marokkaans aandoet, maar eerder een Zwitserse wintersport plaats. Bij het afrekening paste de prijs daar ook uitstekend bij haha. Het landschap veranderd regelmatig. Groene weiden, met in de verte de besneeuwde toppen van de Hoge Atlas, ruige stenige hellingen, eenvoudige dorpjes met lemen huizen, riviertjes enz. Naar mate we verder Zuid-Oostwaarts rijden wordt het landschap bruiner en droger. We maken verschillende foto en sanitaire stops. Natuurlijk kom ik weer tijd tekort. Naast het vergezicht waarvoor we even de bus uitmogen, zie ik natuurlijk weer allerlei plantjes, mineralen en moet ook nog een sigaretje doen. De lunch gebruiken we net als de vorige keer in de bus. Een plastic zakje vullen dus. Waar ze het zo gauw vandaan hadden gehaald weet ik niet, want geen winkel of supermarkt gezien onderweg, maar de broden waren heerlijk vers en nog warm. Bij de kloof van de rivier de Ziz komen vanuit de bergen een horde mannen afgedaald. Die roken waarschijnlijk toeristen waaraan ze hun, van gras gevlochten ezeltjes of kamelen en mineralen en fossielen uit de Sahara probeerden te slijten. Natuurlijk ging ik voor de bijl. Tijd om zelf te zoeken is er deze reis niet, dus maar een ammoniet, trilobiet en wat haaientanden gekocht. Inmiddels zijn we in Erfoud, de grootste oasestad in Marokko aangekomen. Zo op het eerste gezicht een leuk hotel, traditioneel gebouwd van leem en stro. Onze kamers zijn werkelijk super. Die van mij is ongeveer 60 m2 met een slaapkamer, woonkamer en 2 badkamers. Ook Arthur is dit keer riant ondergebracht. Jammer dat het maar voor 1 nachtje is. Het avond eten was hier ook zeer smakelijk en voor de eerste keer in buffetvorm. Het is wel heel druk want vlak na ons arriveerden er nog 2 bussen met Japanners of Chinezen. We zullen weer vroeg naar bed moeten, want morgenochtend vertrekt de excursie naar de hoge zandduinen van Merzouga in de Sahara al om 5:45 uur. Er zijn voor de groep 6 jeeps afgehuurd. Daarna rijden we door naar Tinerhir, waarvan ik morgenavond weer hoop verslag te doen. Wordt vervold……

• 20 Maart 2014 - 23:01

Anita P.:

Hallo Caro en Arthur,
    Wat heerlijk om je verhalen te lezen. Met de foto's op FB erbij, geniet ik met je mee.
    Ik zie je al achter de bus of auto rennen als jij weer zonodig een foto moet maken van een schoen of een bloemetje en de groep al is vertrokken ;-) en heerlijk smullen van kippetjes en lekkere broodjes.
    Nog heel veel plezier samen en geniet er met volle teugen van. Grtzzzz Anita P.