Dag 5 Fes - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Carolien Driest - WaarBenJij.nu Dag 5 Fes - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Carolien Driest - WaarBenJij.nu

Dag 5 Fes

Door: Carolien

Blijf op de hoogte en volg Carolien

18 Maart 2014 | Marokko, Casablanca

Dag 5 Fes
Na heerlijk te hebben geslapen brengt de bus ons vanochtend naar een heuvel boven de stad waar we een prachtig uitzicht hebben op Fes met de oude medina. Vandaag gaat er een extra gids mee. Ik heb begrepen dat dit verplicht is voor groepen groter dan 20 personen. De reis gaat verder langs een pottenbakkerij. Het aardewerk van Fes schijnt beroemd te zijn, maar dit soort verhalen worden natuurlijk in elk land in iedere pottenbakkerij verteld. We zien hier de mensen aan het werk met het hakken en maken van mozaïeken voor bijvoorbeeld fonteinen of tafelbladen. Maar ook worden hier prachtige vazen gemaakt die met de hand worden beschilderd. Ik zag een prachtige ovale tafel die leuk in de serre zou passen, maar ja, die neem je niet zo maar even mee in je koffer. Even daarna worden we afgezet bij de “blauwe poort” die toegang biedt tot de medina. De tocht door tientallen nauwe steegjes duurt ongeveer 3 uur. Hier heeft de tijd nog stilgestaan. We genieten van alle oude ambachten die we tegenkomen en de vrolijke kleuren van allerlei stoffen. Ook de levende have ontbreekt niet. Ergens in één van de nauwe straatjes kunnen we de lunch gebruiken. Niet zo goedkoop, maar wel erg lekker. Eerst krijgen we een heleboel voorgerechtjes. Ze noemen dat hier een salade, maar er komt geen sla aan te pas. Arthur en ik kiezen als hoofdgerecht voor kefte, soepballetjes in tomatensaus met in het midden een gepocheerd ei. Klinkt misschien niet meteen erg smakelijk, maar dat was het wel. We slenteren door richting een weverij en mogen even binnen kijken. We beginnen onze voetjes al aardig te voelen. De straatjes zijn te smal voor gemotoriseerd verkeer en alles wordt hier nog met handkarren en ezels getransporteerd. Deze hebben ook voorrang en we moeten dan ook regelmatig opzij springen om een lading te laten passeren. Als er dan van 2 kanten een ezel met bepakking komt heb je een probleem. Eén van de twee zal terug moeten naar een breder punt waar ze elkaar kunnen passeren. We eindigen bij een grote leerlooierij. Bij aankomst worden er takjes munt uitgedeeld waar je aan kunt ruiken tegen de stank. Uiteraard kun je hier allerlei leren producten kopen. We verlaten de medina en de bus staat een eindje verder weer al op ons te wachten. Als laatste bezoeken we het plein voor het koninklijk paleis en eindigen met een wandeling door de Joodse wijk. Arthur heeft nog puf voor het laatste onderdeel van de dag. Ik niet meer. Mijn steunkousen knellen en mijn voeten branden. Ik blijf lekker in de bus zitten met nog een paar medereisgenoten die genoeg hebben gehad voor vandaag.
Morgen een grote afstand van 420 km voor de boeg van Fes naar Erfoud. Wordt weer vervolgd……

• 18 Maart 2014 - 22:37

Jen:

Jullie hebben al heel wat gezien en meegemaakt zeg! Grappig ook met die ezels! Gaat nog beetje anders als hier. Het is maar goed dat jij niet alles mee kunt nemen Caro, want volgens mij heb je al wel genoeg spullen,haha! Het lijkt me wel erg vermoeiend hoor zo veel reizen en dan morgen weer zo'n lange tocht, succes en veel plezier nog! Groetjes aan Arthur.

• 18 Maart 2014 - 23:18

Renate:

Zo zooo moekiee flinke dag achter de rug??
    Wij hier ook! Ga lekker slapen nu en k ga zondag bij Quinten langs
    Xx

• 20 Maart 2014 - 10:05

Jeroen En Nathalie:

Hoi Caro en Arthur.Wat zien jullie veel,jullie zintuigen maken overuren;-)
    Wat leuk om dit te lezen,dank! Hoe was de jeepsafari? Gisteravond hebben we lekker gezongen en de choreo van Bal M ging ook vooruit... Zo ook circle of life.Kleding gepast,pffff...
    Vandaag is het hier zonovergoten,strak blauwe lucht,windkracht 5 Z, bijna 20 graden,zalig!
    Geniet van jullie Marokkoreis! X